Fördomar är till för att bekräftas

Idag berättade en tjej för mig en historia om fördomar som gjorde mig väldigt ledsen. En historia som vittnar om trångsynthet och sökande efter bekräftan på denna trångsynthet.

Min vän som är utlandsfödd hade nyligen bosatt sig i Sverige och skulle för första gången sedan hon kommit gå och shoppa lite saker hon behövde: en väska och lite nagellack. Hon gick till en affär där det fanns ett gott utbud av båda och valde först ut en väska. Det hör lite till historien att hon redan bar en väska utöver den nya väska hon skulle köpa. Sedan efter att ha valt väska valde hon ut ett antal nagellack som hon lade i sin nyfunna väska. Genast antog personalen att denna flicka med utländskt utseende skulle snatta mitt framför deras ögon. Istället för att avvakta och stoppa en eventuell snattning tillkallades polis. Sedan iakttogs min vän och medföljande kompis under resten av sin shoppingtur av poliser. Min vän blev rädd och undrade varför hon blev iakttagen men tog sig ändå tid att gå runt i affären och se på utbudet som där fanns. När hon tillslut närmade sig kassan och skulle lämna fram varorna praktiskt taget ryckte kassörskan till sig väskan så att min vän inte fick chans att visa att hon är hederlig och ville betala för nagellacken inuti också, trots att kassörskan mycket väl var medveten om varorna i väskan (min vän hade som sagt iakttagits). Efter någon minuts språkförbistring lyckades ändå min vän visa upp innehållet och kassörskorna, som alla följde “dramat” med spänning, brast ut i skratt för det gick väl upp för dem att min vän bara använt väskan som shoppingbag inte som gömställe för snatterigods. Ändå blev min väninna kollad på sitt kvitto på vägen ut. Traumatiserade och med en känsla av att ha gjort så mycket “fel” när de shoppat att polisen måste tillkallas, vågade inte min vän shoppa på ett bra tag igen..

Vad som slog mig mest med historien var ändå kassörskans agerande, att hon inte gav min vän chans att plocka fram varorna utan ville bara få bekräftat att min vän visst inte tänkte betala för nagellacken! Plus att ingen lade märke till att min vän redan hade en väska som hade varit mer passande att snatta med om det var det hon hade varit ute efter! På samma sätt bekräftas alla föreställningar, goda och dåliga, genom att vi bara ser vad vi vill se och agerar i riktning mot att det vi tror ska ske, sker. Som en självuppfyllande profetia som implementeras på andra.

Fördomar vill tyvärr bli bekräftade.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

