Flyktingmottagande oavsett pris

Jag måste börja med att säga att jag inte är nationalekonom eller ens kan hålla ihop min egen ekonomi alltid, men trots det är det en självklarhet för mig att vara månadsgivare i Läkare utan gränser, köpa Situation Stockholm av en hemlös när jag har 40 kr löst, skänka mina växelpengar till Röda Korset bössan på ICA och en extra 50 lapp då Haiti föll i ruiner. Det handlar om moral, inte pengar. Just därför blir jag så upprörd när DN Debatt “efterlyser en debatt om invandringens problem” (http://www.dn.se/debatt/vi-efterlyser-en-debatt-om-invandringens-problem-1.1175308) för att ge ett alternativ till SD:s politik och listar asylprocessens kostnad som ett av problemen. Helt plötsligt känns det goda budskapet i debattartikeln smutsigt. Hur kan asylprocessens kostnad ens ifrågasättas? Vilar inte Sveriges lag och politik på värderingar om mänskliga rättigheter och solidaritet? Fråga er istället vad frihet kostar? Fråga er istället vad tak istället för krigsflygplan över huvudet kostar? Fråga er istället vad ett uppvaknande med er familj och inte andra samvetsfångar kostar?

Finns det ett pris på liv?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

