Valskolkat?

Jag kan inte låta bli att bli arg när jag läser City Stockholms artikel om valskolkare och varför de har försuttit sin chans att rösta. Det finns många anledningar varför, men jag kan inte legitimera en enda en av dem. Nu har majoriteten av svenska befolkningens farhåga besannats – kostymklädda rasister har kommit in i riksdagen och kräver det mandat som svenska folket har givit dem, mandat som kunde ha gått till ett seriöst parti med hjälp av dig som valde soffan framför vallokalen i söndags.

Som du vet är skolk i skolan straffbart, på samma sätt utropar jag kvarsittning till alla valskolkare i FYRA ÅR! Då har du gott om tid att fundera över vad du ska göra annorlunda nästa val. Om det inte räcker, hoppas jag att nedanstående argument kan få dig att fundera över vad du och din röst är värd.

“Jag är inte insatt” – Lösning: läs på, debattera, gör valtest, det är dig politikerna arbetar för, inte för sin egen skull! Det var någon som sa att politiken inte tar upp frågor som rör honom, så jag undrar helt enkelt om han är en av de lyckligt lottade som aldrig i hela sitt liv behövt söka sjukvård? Som kan allt utan att ha satt sin fot i skolan? Eller är det bara så att han sitter hemma, aldrig åker bil på våra vägar, tåg på våra järnvägar? Vem beslutade förresten om hans hyreshus eller bostadsrätt skulle byggas eller få byggas? Politiken påverkar honom i högsta grad, precis som den påverkar dig och mig! Därför är det viktigt att reda ut dina egna värderingarna och vilket parti som ligger dig närmst om hjärtat, du kanske ångrar dig till nästa val, men du har i alla fall röstat på vad som känts rätt för stunden. Det är värt tjugo minuter av din tid att vara med och bestämma över din egen och Sveriges framtid!

“Jag litar inte på politikerna” – Jag beklagar verkligen, för själv tror jag verkligen att alla politiker gör vad de tror är bäst för Sverige, sen finns det inget enkelt svar på det, men det är vad politiken är till för att utforska. Det finns inte rätt och fel i politiken, även om vi skulle önska det. Det förslag som är positivt för någon kanske är negativt för någon annan. Ofta har beslut för- och nackdelar, som allt i livet. Dock finns det de som fortfarande inte känner att de kan förlita sig på politiker och då uppmanar jag dem ändå att rösta – men blankt! Det är lika viktigt som en röst på ett parti, det sänder en tydlig signal om hur du känner inför politiken, mycket tydligare än att “skita i” att rösta, då räknas du bara till de övriga soffliggarna, du räknas inte.

“Jag ser ingen skillnad på partierna” – Det här påståendet kan lätta viftas bort av någon radikal som säger att “Hur kan du inte se skillnad? Si och si är onda, si och så är goda!”. Dock finns det belägg för tankegången att partierna närmar sig varandra, det är vad vi inom statsvetenskapen kallar Ideologiernas död och det innebär att gemensamma värderingar om demokrati och mänskliga rättigheter genomsyrar alla de moderna ideologierna, vilka ursprungligen är liberala idéer. Dock var det längesen alla anammade dessa moderna idéer, nuförtiden kan man se att de olika partierna influerar och influeras av varandra genom att ta till sig av varandras idéer och förslag. Partier utvecklas på samma sätt som människor och bra är väl det? Dock är ett tips att läsa in sig på tre hjärtefrågor och jämföra de olika partierna. För att göra det ännu lättare för sig kan du jämföra de största partierna som också har vitt skilda ideologier: Socialdemokraterna och Moderaterna. Eller för att sätta det på sin spets, varför inte jämföra Vänsterpartiet med Moderaterna? Om du fortfarande har svårt att välja sida, kasta tärning, välj ett parti per sida (du måste skippa ett, eftersom det bara finns sex sidor och sju riksdagspartier.. ja, jag räknar bort SD med mening) och se vad du får, poängen är att du förmodligen kommer känna i magen om det är rätt eller fel. Slå tärningen tills du hittat rätt! Om du blir alltför förvirrad kan du alltid rösta blankt, det viktigaste är din röst!

“Vad spelar det för roll vad jag röstar?” – Inte för att någon har svarat just så i artikeln jag läste, men jag kan tänka mig att många tänker just så. Men du påverkar ändå, hur kliché det än låter: tänk om alla skulle tänka så? Tänk om alla skulle strunta i att rösta för att de inte tror att de har betydelse? Din röst är värd något, det är därför du har den! Som Burke sa:  “The greatest mistake anyone could make would be to do nothing because he could only do a little”.

Slutligen så inser jag att det här blogginlägget kommer för sent för att påverka utgången av söndagens val, men jag ser det istället som att jag är ute i väldigt god tid – om fyra år smäller det igen och då hoppas jag att du som läser det här tänker en extra gång innan du tystar din röst…

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

